Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Czytaj więcej: Cyfrowe projekty – TUCZNIKIKto nie był na skupie świń na placu targowym, ten nic nie wie – i tym filozoficznym stwierdzeniem chciałem rozpocząć opis programu TUCZNIKI. Ponad 5000 wierszy kodu źródłowego w VisualBasic. Ponad 10 lat pracy. Mnogość wersji i przeróbek z powodu częstych zmiany przepisów. Pisany z myślą o urządzeniach dotykowych. Maksymalnie przyjazny w obsłudze, gdyż pracuje w środowisku niesprzyjającym komputerom i skupieniu (plac targowy). Nie mogę pokazać kodu źródłowego i opisać funkcji - większość objęta jest tajemnicą.

Czytaj więcej: Cyfrowe projekty – GRAWITACJA – praca dyplomowaAplikacja GRAWITACJA służy do przeprowadzania eksperymentów fizycznych na komputerze. Pozwala symulować ruch obiektów w polu grawitacyjnym oraz loty kosmiczne. Projekt powstał jako praca dyplomowa z fizyki, którą studiowałem na Wydziale Fizyki i Informatyki Stosowanej  na krakowskiej AGH. 1500 wierszy kodu to niewiele ale stopień skomplikowania bardzo duży. Program kosztował dwa miesiące wakacji, po 10 godzin dziennie!

Czytaj więcej: Cyfrowe projekty – PŁACEW dawnych (komputerowych) czasach, czyli dwadzieścia lat temu, kiedy wypłaty w zakładach pracy liczyło się na maszynkach na korbkę lub w najlepszym wypadku na prymitywnych kalkulatorach, napisałem program PŁACE, który tygodniową pracę dwóch pań księgowych, zamieniał na 20 minutowy „spacerek” z arkuszem kalkulacyjnym. Program przez wiele lat liczył wypłaty wszystkim nauczycielom w naszej gminie, a obecnie znajduje się na zasłużonej emeryturze. Jego funkcje przejęły bardziej złożone, wyspecjalizowane i drogie systemy. Kiedyś wystarczyło niewiele ponad 2500 wierszy kodu, parę setek formuł w komórkach, byle jaki komputer. Dzisiaj systemy kosztują tysiące złotych, a firmy co jakiś czas ściągają haracz za tzw. aktualizacje.

Czytaj więcej: Cyfrowe projekty – WIATROMIERZNa wzniesieniu stoi wieża, na szczycie której montujemy czujnik zbierający informację o prędkości i kierunku wiatru. Chcemy wiedzieć, czy opłaca się zamontować prawdziwe „śmigło” i produkować prąd. Program WIATROMIERZ umożliwia wczytanie danych z czujnika, pokazanie na wykresach tzw. „wietrzności” i wyliczenie mocy wyprodukowanej przez domniemaną turbinę. Niewiele ponad 100 wierszy kodu, a zysk może być ogromny, choć okazuje się, że bardzo trudno znaleźć górkę, na której wieje długo i stabilnie.

Czytaj więcej: Cyfrowe projekty – GRAWILAB – laboratorium grawitacyjneOd tysięcy lat wpatrywaliśmy się w niebo, a dopiero od 300 rozumiemy jak i dlaczego się to wszystko kręci. Kto uczył się pilnie fizyki wie, że to wszystko dzięki grawitacji i dzięki wielkiemu „BUM”, które wydarzyło się prawie 14 miliardów lat temu. Dawni uczeni poświęcali lata swojego życia na obserwacje i żmudne obliczenia. Dzisiaj dzięki komputerom i prostej aplikacji GRAWILAB napisanej w Excelu możemy symulować ruchy planet oraz badać ich wzajemne oddziaływania.

Czytaj więcej: Cyfrowe projekty - DENISIUKJeden z pierwszych programów (a może pierwszy?), jakie napisałem, rozpoczynając pracę w szkole. DENISIUK służy do gromadzenia i prezentowania wyników z tzw. testów Denisiuka. Testy wytrzymałości, szybkości, sprawności i mocy dla wszystkich uczniów przeprowadzane są rokrocznie, a dzięki danym gromadzonym od 1975 roku przez prof. Jana Wojtasa mamy również te historyczne, dzięki czemu możemy porównać, jaka młodzież przychodziła kiedyś do szkoły. Program (jeden z pierwszych dla szkoły) jest dość „toporny” z programistycznego punktu widzenia. Nie pamiętam też hasła, więc nie mogę stwierdzić, jak bardzo jest złożony "tam w środku".

Arkusz kalkulacyjny, to potężne narzędzie do wszelakich obliczeń i zarządzania dużymi zbiorami danych. Co zrobić, jeśli nie można użyć makropolecenia, a koniecznie należy przeszukać duże zbiory danych i wybrać z nich odpowiednie informacje? Najprostsze rozwiązanie, to funkcja wyszukaj.pionowo lub tabela przestawna, lecz dużo efektywniejsze jest wykorzystanie formuł tablicowych. Przykład opracowany dla firmy SKANSKA zlicza części występujące w tabeli

=SUMA(JEŻELI(LICZ.JEŻELI(A5:A1004;WIERSZ(A1:A1000))>0;1;0))

Czytaj więcej: Cyfrowe projekty – BIOMECHANIKA - środek masy sportowcaPraca dyplomowa (obliczeniowa!) na Akademii Wychowania Fizycznego, polegająca na wyznaczeniu środka masy podczas skoku wzwyż na podstawie zdjęcia. To połączenie fizyki, mechaniki i matematyki jest zapewne dla każdego studenta AWF "bułką z masłem". Program został tak przygotowany, aby każdy student - humanista mógł sobie samodzielnie obliczyć środek masy - wystarczy wpisać podstawowe parametry odczytane ze zdjęcia. Natomiast przyszły inżynier powinien bez problemu zrozumieć „jak to działa”.

Czytaj więcej: Cyfrowe projekty – CENTRUM - szukanie igły w stogu sianaJak wyszukać igłę w stogu siana? A jak znaleźć kilkanaście tysięcy błędnych faktur w „sianie” złożonym z półtora miliona wierszy arkusza kalkulacyjnego? Sprawdziłem, że jedna osoba może odszukać jeden taki błąd w czasie mniej więcej 15 minut. Wystarczy pomnożyć przez te tysiące i otrzymamy…– trzeba siedzieć bez przerwy PÓŁ ROKU, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.

Czytaj więcej: Cyfrowe projekty – PLAN LEKCJI 1992Program do układania planów lekcji leżał zawsze w obszarze moich zainteresowań. Pierwsza odsłona, to lata 1991-92 i czas pracy w firmie komputerowej BAJTEK w Nowym Sączu. Czasy pionierskie dla komputerów pod każdym względem – również w dziedzinie tworzenia oprogramowania dla firm. Projekt PLAN, to mój pierwszy duży i skomplikowany program, z mnóstwem opcji, z wbudowaną pomocą i 100 stronicowym papierowym podręcznikiem. To ponad 7000 wierszy kodu (150 000 znaków). Program w trybie tekstowym (Windows raczkował). Koszt jedyne 2 i pół miliona złotych – takie to były czasy.

Zobacz tutaj