Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Czytaj więcej: MINDSTORMS - KręciołkiZafascynowani możliwością kreślenia krzywych na arkuszu kalkulacyjnym - funkcja parametryczna i wykres punktowy - postanowiliśmy zrealizować to zadanie za pomocą "klocków". Powstało kilka projektów, mniej lub bardziej udanych i mnóstwo rysunków. Wersje stabilne "kręciołków" (nie rozsypały się) zostaną zaprezentowane szerszej publiczności w najbliższym czasie. W galerii fotki i filmiki.

Czytaj więcej: MINDSTORMS - Robotyka dla gimnazjalistówCzytaj więcej: MINDSTORMS - Robotyka dla gimnazjalistówFerie nie są czasem wolnym od myślenia. Kierując się tą zasadą, przyszli inżynierowie z bobowskiego Ogólniaka zorganizowali dla swoich młodszych kolegów z gimnazjum warsztaty, na których uczyli się trudnej sztuki zespołowego budowania robotów. Podczas kilkugodzinnych zajęć gimnazjaliści z Brzanej i Siedlisk montowali "potwora" poruszającego się na gąsienicach. Na zakończenie urządzono wyścigi - slalom pomiędzy nogami klasowych stolików.

Czytaj więcej: MINDSTORMS - Koła zębateO zębatkach można pisać prace dyplomowe. Zewnętrzne, wewnętrzne, planetarne, o stałych osiach, równoległe, kątowe, wichrowane, walcowe, stożkowe, ślimakowe, śrubowe, daszkowe, łukowe... - mam wyliczać dalej? W naszym zestawie Lego EV3 nie mamy zbyt dużego wyboru, ale budowa nawet tych najprostszych układów przekładni zębatych może być ogromnym wyzwaniem dla przyszłych inżynierów. Cały problem sprowadza się nie tylko do matematycznego przeliczania ilości zębów na ułamki i "przekładania" nimi, ale do zbudowania takiej konstrukcji, która będzie stabilna i sztywna.

Czytaj więcej: MINDSTORMS - Line followerRoboty podążające za linią pracują najczęściej w skomputeryzowanych magazynach lub na zautomatyzowanych liniach produkcyjnych. Pokonują one określoną ścieżkę, w celu dostarczenia lub odebrania przedmiotów niezbędnych w trakcie produkcji. W naszym przypadku jest to czarna linia. Głównym zadaniem robota jest śledzenie linii za pomocą czujnika koloru i skręcanie kołami. Program również jest wyjątkowo prosty - instrukcja warunkowa sprawdza czy kolor jest czarny (skręcamy w lewo) lub czy jest biały (skręcamy w prawo). I takimi małymi zygzakami nasz robocik będzie przemieszczał się po wyznaczonej trasie.

Czytaj więcej: MINDSTORMS - WyścigówkiDuże koła, mocny silnik, niewielka masa i odpowiednia przekładnia - tyle wystarczy, aby wyścigówka była najszybsza. Dla inżyniera najciekawsza jest przekładnia: duża zębatka na silniku, mała na kole i uzyskujemy dużą szybkość... niestety kosztem mocy. Może zastosować przekładnię wielostopniową? Może mniejsze koła? Oto są pytania, na które spróbujemy odpowiedzieć. Wyścigówką steruje program, który pokazuje czas i zatrzymuje wyścigówkę przed metą (ścianą).

Czytaj więcej: MINDSTORMS - SpychaczRobocik na gąsienicach składa się z komputera pokładowego, dwóch silników i jednego czujnika. Zadaniem czujnika było sprawdzanie końca stołu, za który to koniec, nasz spychacz miał zepchnąć różne drobiazgi. To były nasze pierwsze zmagania z programowaniem robotów, dlatego najpierw czujnikiem który rozpoznawał kolory sprawdzaliśmy, gdzie jest czarna linia, a potem czujnikiem odległości - gdzie jest przepaść. Zmagania z oporną materią można obejrzeć na filmie.

Czytaj więcej: MINDSTORMS - PloterBudowa plotera, czyli urządzenia do rysowania ciągłych linii, jest bardzo prosta. Wystarczy komputer, dwa silniki, dwa zębate kółka i kilka klocków do zrobienia "nożyc". Teraz programujemy silniki tak, aby poruszały się z różnymi prędkościami (jeden klocek programu) i... otrzymujemy prawie nieskończone możliwości kreślenia krzywych.

Czytaj więcej: MINDSTORMS - SłońSłoń dumnie kroczy na swoich koślawych czterech nogach, podnosi swoją zębatą trąbą ciężary (a właściwie to powinien podnosić) i w śmieszny sposób macha ogonkiem. Okazało się w trakcie testowania, że źle zostały podpięte kable i Słoń jednak nie podnosi ciężarów. Nie udało się też wyeliminować jakiegoś konstrukcyjnego błędu i trąba słonia jest "chora". Kogoś czeka ciężka praca i poszukiwanie błędów. Jedno jest tylko pocieszające - proszę zwrócić uwagę, jak sprawnie i bezboleśnie przebiega praca w zespole.

Czytaj więcej: MINDSTORMS - ZnapTa wredna psinka nazywa się ZNAP – jeździ w kółko, wierci się bez przerwy, warczy, szczeka, wystawia swoje ostre kiełki i straszy.

Czytaj więcej: MINDSTORMS - schodołazPojazd wspinający się po schodach – nic dodać, nic ująć, to po prostu trzeba zobaczyć! A być może jeszcze lepiej, gdyby tak samodzielnie go zbudować? Być może już niedługo będzie taka możliwość i zaprosimy zainteresowanych gimnazjalistów? Wracając do schodołaza – dojeżdża do schodów i trzy silniki, żyroskop oraz czujnik nacisku sprawiają, że najpierw winduje swój korpus, a potem w bardzo przemyślny sposób wciąga windę.

Zobacz tutaj