Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Zespół Szkół Ogólnokształcących w Bobowej

Z punktu widzenia użytkownika praca z programami odbywa się według schematu:

  • DANE - informacje dostarczane przez użytkownika
  • PROGRAM - przetwarzanie informacji
  • WYNIKI - rezultaty działania programu

Programisty zadaniem jest: opracować komunikację pomiędzy użytkownikiem a programem, w jaki sposób ma dostarczać dane i w jakiej formie będzie otrzymywał wyniki, sformułować metodę, zgodnie z którą program będzie działał (schematycznie podany sposób rozwiązania problemu nosi nazwę algorytm), opisać algorytm w konkretnym języku programowania oraz sprawdzić poprawność działania programu

Zlecając komuś wykonanie jakiejś pracy, pewne fragmenty naszej instrukcji możemy wydzielić, po to, żeby nasze polecenie miało czytelniejszą strukturę i żeby wydzielić z niego mniejsze jednostki, które wykonywane są np. wiele razy. Na przykład trzeba narysować na ekranie 100 kwadratów. Takie powtarzające się fragmenty opisujemy w procedurach. Procedury deklarujemy (definiujemy) przed częścią główną programu. W Pascalu najpierw musi być coś zdefiniowane, a dopiero potem można się tym posługiwać.

Za pośrednictwem parametrów przekazujemy do procedury informacje (liczby, teksty i inne), na których będziemy wykonywać działania. Za pomocą parametrów można modyfikować działanie procedury, wykonując ją z innym zestawem danych . Procedura może być bez parametrów, ale wtedy wykonuje działania tylko na określonych wcześniej wartościach.

W dalszej części ćwiczenia

POBIERZ CAŁĄ LEKCJĘ

GRAF07.PAS

{procedury z parametrami}program grafika07;uses graph;procedure LiteraL(x,y,w,s,k:integer);begin  SetColor(k);  MoveTo(x,y);  LineRel(0,w);  LineRel(s,0);end;{odpowiednie nazywanie zmiennych pomaga w czytaniu programu}procedure LiteraW(x,y,wysokosc,szerokosc,kolor:integer);begin  SetColor(kolor);  MoveTo(x,y);  LineRel(0,wysokosc);  LineRel(szerokosc,0);  LineRel(0,-wysokosc);  MoveRel(-szerokosc div 2,wysokosc div 2);  LineRel(0,wysokosc div 2);end;var d,m:integer;begin  d:=detect;  initgraph(d,m,'');  LiteraL( 50,100,100,40,10);  LiteraW(110,100,100,40,10);  readln;  LiteraL(200,100,200,20,11);  LiteraW(240,100,200,20,11);  readln;  LiteraL(350,100,100,80,12);  LiteraW(470,100,100,80,12);  readln;  closegraph;end.
Zobacz tutaj